Σελίδες

Πέμπτη 10 Ιουλίου 2014

Η Ποίηση των κοχυλιών

Αν μελετήσει κανείς το ρόλο που έπαιξε και παίζει το κοχύλι στη ζωή του ανθρώπου, θα διαπιστώσει εύκολα ότι αυτό υπήρξε κοντά του σε κάθε στιγμή της πορείας του, από τη μακρινή αρχαιότητα μέχρι τη σύγχρονη εποχή.

Το όστρακο πέρασε κυρίως σαν σύμβολο ομορφιάς στην αρχαία Ελλάδα, σαν υλικό επεξεργασίας στη ρωμαϊκή εποχή, σαν θρησκευτικό σύμβολο στη βυζαντινή αυτοκρατορία, σαν οικονομική μονάδα στην προ-κολομβιανή περίοδο στην Αμερική και την Αφρική, σαν αντικείμενο Τέχνης και Αρχιτεκτονικής στην Αναγέννηση, (συμπεριλαμβανομένων και των εποχών Baroque και Rococo) και τέλος σαν βασιλικό και αριστοκρατικό προνόμιο στη βικτωριανή εποχή.

Το κοχύλι βρέθηκε να παίζει ουσιαστικούς ρόλους στην ιστορία, στην οικονομία, στην αρχιτεκτονική, στις καλές τέχνες, στη θρησκεία, στη μουσική και το χορό, στη διακόσμηση, στη διαφήμιση, καθώς και στη μαγειρική.

 IΣTOPIA και Κοχύλι

Η επιστημονική μελέτη των οστράκων ξεκινά στην αρχαία Ελλάδα τον 4ο π.X. αιώνα από τις εργασίες του Αριστοτέλη και του Θεόφραστου. O Αριστοτέλης, πρωτοπόρος ζωολόγος, φιλόσοφος και φυσιοδίφης, στην "περί ζώων ιστορία" περιγράφει με εξαιρετική λεπτομέρεια το διαχωρισμό των μαλακίων σε "μαλακόστρακα" και "οστρακόδερμα".
 THE SEA-BORN VENUS
By Paul Fischer
Σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία, η Αφροδίτη, η θεά του έρωτα και της ομορφιάς, αναδύθηκε από τη θάλασσα μέσα από ένα κτένι κοντά στις ακτές της Κύπρου.
Τον 15ο π.X. αιώνα στην Τύρο και τη Σιδώνα, ένα είδος οστράκου χρησίμευε για την πορφυρή βαφή των ενδυμάτων και αργότερα των χιτώνων των Ρωμαίων και Βυζαντινών αυτοκρατόρων.

Oι Τύριοι το ονόμασαν Murex purpura και η οικογένεια των oστράκων αυτών ονομάσθηκε Muricidae. Κατά τον Πλίνιο Γάιο η διαδικασία αφορούσε το βράσιμο κατακερματισμένων οστράκων και την εκχύλιση του χρώματος, σε συγκεκριμένους χώρους, τα "Πορφυρεία". Για ένα γραμμάριο βαφής χρειάζονταν 10.000 πορφύρες. 
MOYΣIKH - XOPOΣ και Κοχύλι 
 Πολλοί πρωτόγονοι λαοί της Αφρικής, ακόμη και σήμερα, χρησιμοποιούν μικρά όστρακα σε ζωνοειδείς περιτυλίξεις του σώματός τους για ιεροτελεστίες και χορούς. Μέσα στους αιώνες το όστρακο Τρίτων (Charonia Tritonis), κοινώς "μπουρού", χρησίμευε σαν μουσικό όργανο.

Το όνομα προέρχεται από το θεό της θάλασσας Τρίτωνα, γιο του Ποσειδώνα και της Αμφιτρίτης. Υπάρχει ένα υπέροχο άγαλμα του Τρίτωνα, έργο του Bernini, στην πλατεία Barberini της Ρώμης, το οποίο θεωρείται ένα από τα γλυπτά αριστουργήματα μπαρόκ της εποχής.


Artist Rudolf Hirth du Frênes (German, 1846–1916)
Title:
    Portrait of a Young Girl with Shells
ZΩΓPAΦIKH και Κοχύλι
Στην περίοδο της Αναγέννησης η παρουσία του κοχυλιού στη ζωγραφική είναι σημαντική τόσο από άποψη συχνότητας του θέματος, όσο και από άποψη αισθητικής αρτιότητας. Στη χρησιμοποίησή του πρωτοστατούν οι Oλλανδοί ζωγράφοι.

Από τους ζωγράφους που χρησιμοποίησαν το κοχύλι στους πίνακές τους, επιγραμματικά αναφέρουμε τον S. Botticelli με το περίφημο έργο του η "Γέννηση της Αφροδίτης" (1480).Τον J. del Zucchi με τον πίνακα "Oι θησαυροί της θάλασσας" (1590 στην γκαλερί Borghese της Ρώμης), τον E. de Critz (1645), τον P. Paul Rubens (1625), τους Oλλανδούς D. van Gelder, F. H. Francken (1619), van der Ast, (1656), Rembranat (1650) και A. van Beyeren (1690).
 Από τους νεότερους ζωγράφους θα πρέπει να αναφέρουμε τον Matisse (1940), τον O. Redon (1912), καθώς και τους Έλληνες γνωστούς μας ζωγράφους Ν. Βώκο (1859-1902), τον Δ. Γαλάνη (1879-1966) και τους πιο σύγχρονους Δ. Μυταρά (Αθήνα), S. Mayer-Χριστοπούλου (Ναύπλιο) και τον ποιητή Oδυσσέα Ελύτη με την ιδιαιτερότητα της ζωγραφικής του τέχνης.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/44/b7/fc/44b7fc9708d988d11575cf2ae8c14772.jpg

Τον P. Paul Rubens (1625)

τον J. del Zucchi με τον πίνακα "Oι θησαυροί της θάλασσας" (1590 στην γκαλερί Borghese της Ρώμης)
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjNCJY7m7MTJoXQ1sA9yJlzFsoVNP_XwXModemjxAuDidyjiDW50ud9TEgk0btWLXYei5hffhuXF1n24YNWdOBbE189YuzemrMllWLBXQTjll5KEwj8Jie4Q-bTttlie4vx3YmDnLzOJw/s1600/1001932_508900945852015_1967953085_n.jpg

Karl Gussow (1843-1907) - The sound of the sea.

https://image.invaluable.com/housePhotos/vanstockum/71/277071/H2949-L13529942.jpg

Τους Oλλανδούς D. van Gelder
F. H. Francken (1619)

http://mylitta.ru/uploads/posts/2014-04/1396949051_seashells-11.jpg

A. van Beyeren (1690)

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/aa/14/ef/aa14efb8cab11a448c7f4ad90288bee5--fish-breading-vanitas-paintings.jpg

  Balthasar van der Ast(1656)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cd/Coorte%2C_Adriaen_-_Still_Life_with_Shells_-_1697.jpg

Adriaen Coorte, Shells (1697)


Καθώς γλυκά φυσά ουρανός μεσ' σ' αδειανό κοχύλι....
(Άσμα Ηρωικό και Πένθιμο για τον Χαμένο Ανθυπολοχαγό της Αλβανίας).Οδυσσέας Ελύτης

Η ομορφιά των κοχυλιών δεν ήταν δυνατό ν' αφήσει ασυγκίνητους τους λογοτέχνες - πεζογράφους και ποιητές - Έλληνες και ξένους.

Από τους πεζογράφους τελείως ενδεικτικά μπορούμε ν' αναφέρουμε τη Rosamunde Pilscher ("Ψάχνοντας για κοχύλια") και από τους Έλληνες τον Ηλ. Βενέζη ("Αιγαίο", "Ωκεανός" κ.α.), τον Α. Καρκαβίτσα ("Λόγια της πλώρης").
Εκείνους όμως που κυρίως γοήτευσαν και ενέπνευσαν τα όστρακα με την ομορφιά τους είναι οι ποιητές. Oι περισσότεροι αναφέρονται στα κοχύλια είτε κυριολεκτικά είτε μεταφορικά, δημιουργώντας εικόνες απαράμιλλου κάλλους.

William Robert Symonds · Sea Nymph

Ταξίδευε σ' άκρες ιωνικές,
σ' άδεια κοχύλια θεάτρων....
(Γ. Σεφέρης, Ημερολόγιο Καταστρώματος, Γ').

Τα μάτια σου δύο τραγικά κοχύλια.....
(Γ. Σεφέρης, Τρία κρυφά ποιήματα).


Φυγή-Γιώργος Σεφέρης
Δεν ήταν άλλη η αγάπη μας
έφευγε ξαναγύριζε και μας έφερνε
ένα χαμηλωμένο βλέφαρο πολύ μακρινό
ένα χαμόγελο μαρμαρωμένο, χαμένο
μέσα στο πρωινό χορτάρι

ένα παράξενο κοχύλι που δοκίμαζε
να το εξηγήσει επίμονα η ψυχή μας.


Σαλαμίνα της Κύπρος, Ημερολόγιο Καταστρώματος Γ’.
 Τα νέα κορμιά περάσαν απ’ εδώ, τα ερωτευμένα
Παλμοί στους κόλπους,
ρόδινα κοχύλια και τα σφυρά
Τρέχοντας άφοβα πάνω στο νερό
Κι αγκάλες ανοιχτές για το ζευγάρωμα του πόθου.


...Ω να μπορούσαμε ν' αγαπήσουμε τουλάχιστο σαν τις μέλισσες όχι σαν τα περιστέρια τουλάχιστο σαν τα κοχύλια όχι σαν τις σειρήνες..... (Σάββατο), Γιώργος Σεφέρης

Κοχύλια γιομισμένα νερό απ' το
ηλιοβασίλεμα....

(Νικηφ. Βρεττάκος, Τα ποιήματα, τομ. Α)

https://njsurfriderdrafts.files.wordpress.com/2012/03/seashells1.jpg

Από τη συλλογή Μνήμες και παρουσίες (1964) της Ιφιγένειας Διδασκάλου
Χτες και προχτές
κάθε μέρα
πασχίζαμε να μετρήσουμε τη χαρά μας.
Ήταν η καρδιά μου λεύτερη
άνοιγε σαν πέλαγο
άνοιγε καθώς η αγάπη μου.
Κι ήταν ατέλειωτη η θάλασσα
κι ήταν απέραντη η αμμουδιά
κι έγραφαν τα κοχύλια στον άμμο τ’ όνομά σου.
τον ανα
στεναγμό;

ΑΝΤΩΝΗΣ Θ. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

ΤΟ ΚΟΧΥΛΙ


Το κοχύλι που μου χάρισες

ακόμα το κρατώ.

«Θυμάται τη θάλασσα.

Τόσα χρόνια θυμάται τη θάλασσα

κι αναστενάζει.» Ψιθύριζες κάποτε

καθώς τ ακουμπούσες στ’ αφτί.

Εσύ τώρα μια θάλασσα

εγώ ένα κοχύλι που θυμάται

μα πώς ν’ ακούσεις τον αναστεναγμό.

(Τραβέρσο) Νίκος Καββαδίας)

Mε πορφυρό στα χείλη μου κοχύλι σε προστάζω.
Στο χέρι το γεράκι σου και τα σκυλιά λυτά.
Aπάνωθέ μου σκούπισε τη θάλασσα που στάζω
και μάθε με να περπατώ πάνω στη γη σωστά.

(Νίκος Καββαδίας-Πικρία)

 Ό,τι αγαπούσα αρνήθηκα για το πικρό σου αχείλι
τον τρόμου που δοκίμαζα πηδώντας το κατάρτι
το μπούσουλα, τη βάρδια μου και την πορεία στο χάρτη,

για ένα δυσεύρετο μικρό θαλασσινό κοχύλι.  

(Τίτος Πατρίκιος, Ποιήματα Ι, 1948-1954)
Τίποτα πια
Μονάχα η θάλασσα σφυρίζοντας.

Ένα μεγάλο κοκύλι
Στο στόμα του ορίζοντα
(Πρωινό άστρο-Γιάννης  Ρίτσος)
Ένα ψαλίδι φεγγαριού
κόβει θαλάσσια κρίνα
κι ένα αλητάκι σπάρος
φυσώντας ξεφυσώντας
παίζει τη φυσαρμόνικα
έξω από τη μισόκλειστη
γρίλλια μιας αχιβάδας

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ-
 Η βοή της ζέστης στ' απλωμένα σεντόνια.
 Στα πέδιλα των παιδιών κοχύλια κι' άμμος.
Κύλησε απ' τη σκάλα ο κουβάς με το νερό.
 Μεμιάς αδίσταχτη η θάλασσα αποκρίθηκε.
 Τίποτα πια δεν μπορείς ν' αναβάλεις.


<<Κοχύλι>> του Ρουμπέν Νταρίο
Ένα χρυσό βαρύ κοχύλι πάνω στην άμμο βρήκα.
Μαργαριτάρια φίνα το στολίζαν.
με θεία δάχτυλα η Ευρώπη το ‘χε αγγίξει
σαν έσκιζε τα κύματα πα’ στον ουράνιο ταύρο.

Στα χείλη μου το σήκωσα το βουερό κοχύλι
για να σαλπίσω την ηχώ των θαλασσών.
το ακούμπησα στο αυτί μου και τα κυανά άκουσα βάθη
τον μυστικό τους θησαυρό να ψιθυρίζουν.

Γεύομαι τώρα την αλμύρα των πικρών ανέμων
που της Αργούς φουσκώναν τα πανιά
σαν ερωτεύονταν του Ιάσονα το όνειρο τα αστέρια.
και των κυμάτων ακούω το μουρμουρητό και μια άγνωστη λαλιά
και μια βαθιά φουσκονεριά κι έναν αγέρα μυστηριώδη…
και των κυμάτων ακούω το μουρμουρητό και μια άγνωστη λαλιά
και μια βαθιά φουσκονεριά κι έναν αγέρα μυστηριώδη…

(Το κοχύλι έχει το σχήμα της καρδιάς.)
(Μετάφραση από τα ισπανικά: Παναγιώτης Αλεξανδρίδης)

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/d1/74/97/d17497b2eba7effb0744a76699186e89.jpg
Αναφορές - εικόνες σε κοχύλια συναντά κανείς και στον Α. Εμπειρίκο, στο Ν. Καββαδία αλλά και στα τραγούδια του Λευτέρη Παπαδόπουλου ή στο Federico Garcia Lorca.


Στίχοι Λευτέρης Παπαδόπουλος
Στο Μόλυβο, στη Μυτιλήνη
θα βρω μια μάγισσα που λύνει
τα μάγια που σου έχουν κάνει
και την καρδιά σου έχουν μαράνει.

Κι όταν λυθούν τα μαύρα μάγια
κάτω απ’ των άστρων την ανταύγεια
σ’ ένα κοχύλι θα κλειστούμε
και στο βυθό θ’ αγκαλιαστούμε.

Να μην μας δει ανθρώπου βλέμμα
γιατί τα μάγια σαν το αίμα
φεύγουνε και ξαναγυρνάνε
και την αγάπη τυραννάνε.


http://4.bp.blogspot.com/-pa4gSEDi1Ek/VKh8PZOf5OI/AAAAAAAAAAA/3SLTSOHwgk0/s1600/Helene%2BBeland.jpg
William Robert Symonds (1851 – 1934)
Ανδρέας Εμπειρίκος, «Το γάλα του αιγιαλού»-απόσπασμα
Στην χώρα που ανθούν στις αμμουδιές οι κόρες
Τ' άστρα ξυπνούν και φέγγουν άναυδα τη νύχτα
Στιλπνά σαν μουσαμάδες των ψαράδων
Ενώ τ' αστέρια της θαλάσσης πλησιάζουν

Πρώτα λευκά και σχεδόν άχρωμα
Έπειτα κόκκινα και ζωηρά
Με τα πλοκάμια των σφαδάζοντα
Για το εφήβαιον και για τα στήθηΤων νεανίδων.

Οι αμμουδιές είναι διάστικτες από κοχύλια
Μ' ένα φιλί λησμονημένο μες στα βότσαλα
Μ' ένα πουλί που κούρνιασε στα στήθη Κόρης γλυκιάς
που του μιλάει και λέγει
Πουλί καλό πουλί χρυσό πουλί λαμπρό μαντάτο
Χαϊδεύοντας το στα βυζιά της με λαχτάρα

Αποτέλεσμα εικόνας για ελύτης και κοχύλι ποιήματα
Περισσότερο απ' όλους όμως φαίνεται να γοητεύεται ο Oδ. Ελύτης. Στο έργο του - ποιητικό και ζωγραφικό - βλέπομε συχνά να επανέρχεται μαζί με το φως, τη θάλασσα και τον ουρανό, το κοχύλι.

Πώς να χωρέσει ο ουρανός σε μια κοχύλα ρόδινη.... (Ήλιος ο πρώτος).

 
Καθώς γλυκά φυσά ουρανός μεσ' σ' αδειανό κοχύλι....
(Άσμα Ηρωικό και Πένθιμο για τον Χαμένο Ανθυπολοχαγό της Αλβανίας).


Τρίμματα χοχλιδιών στον ήλιο...
(Έξη και μια τύψεις για τον ουρανό).


Bουή από πελαγίσιον κόχυλα...
(Μαρία Νεφέλη).

Οδυσσέας ΕλύτηςΟ μικρός ναυτίλος, 1985
Τι πάει να πει «δεν πρέπει», «δεν αρμόζει».
Εγώ έχω δει παρθένες κι έχω ανοίξει
Το χνουδερό τους όστρακο να βρω το μέσα μέρος
Το μέρος της καταστροφής και του θανάτου.
Φλοίσβος φιλί -1984
 Φλοίσβος φιλί στη χαϊδεμένη του άμμο Έρωτας.
Τη γαλανή του ελευθερία ο γλάρος δίνει στον ορίζοντα.
Κύματα φεύγουν έρχονται,
αφρισμένη απόκριση
στ’ αυτιά των κοχυλιών.

Ποιος πήρε την ολόξανθη και την ηλιοκαμένη;
Ο μπάτης με το διάφανό του φύσημα γέρνει πανί του ονείρου.
Μακριά
έρωτας την υπόσχεσή του μουρμουρίζει Φλοίσβος.

Κύματα φεύγουν έρχονται,
αφρισμένη απόκριση στ’ αυτιά των κοχυλιών.
(Προσανατολισμοί) ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ
Τώρα θά ῾χω σιμά μου ἕνα λαγήνι ἀθάνατο νερό
Θά ῾χω ἕνα σχῆμα λευτεριᾶς ἀνέμου ποὺ κλονίζει
Κι ἐκεῖνα τὰ χέρια σου ὅπου θὰ τυραννιέται ὁ ἔρωτας

Κι ἐκεῖνο τὸ κοχύλι σου ὅπου θ᾿ ἀντηχεῖ τὸ Αἰγαῖο.
Δοξαστικό, Οδυσσέας Ελύτης
ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ το φως και η πρώτη …. Των ψιθύρων η επώαση μες στα κοχύλια μιά χαμένη σαν όνειρο: η Αριγνώτα ένα φως μακρινό που λέει: κοιμήσου σαστισμένα φιλιά σαν πλήθος δέντρα
Το κοχύλι-Οδυσσέας Ελύτης

Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα
Κοχύλι

     Στη Νατάλια Χιμένεθ
Μου έφεραν ένα κοχύλι.
Μέσα του τραγουδάει
μια θάλασσα χάρτης.
Την καρδιά μου
γεμίζει νερό
με ψαράκια
σκουρόχρωμα και ασημένια.

 Μου έφεραν ένα κοχύλι.
Αλκυόνη Παπαδάκη
Σχεδόν όλη μου τη ζωή την πέρασα στην ακροθαλασσιά.
 Κρατούσα ένα κοχύλι κι ονειρευόμουνα τον ωκεανό.
 Είναι να μη βρεθεί η ψυχή σου άδειο κοχύλι, πεταμένη στο θυμό της.
Κάποιοι όμως είναι τυχεροί.
Στ' άδεια κοχύλια της ψυχής τους οι Γοργόνες κρύβουν τα τραγούδια τους.
Μιλτιάδης Μαλακάσης
Μέσα στὸ κοχύλι κλείνω
Φλάουτα καὶ βιολιά·
Τὴν ψυχή μου παραδίνω
Σ᾿ ἄυλη ἀγκαλιά.

Ὤ! δὲν ξάνοιξαν τὰ μάτια,
Μήτ᾿ ὁ πλάνος νοῦς,
Τ᾿ ἀθεμελίωτα παλάτια
Στοὺς ὠκεανούς!

Ρίχνω σίδερα, ἁλυσίδες
Τρίγυρες, βαρειές,
Τὶς παλιές μου τὶς φροντίδες,
Τὶς ἀπελπισιές.

Κι ὅπως ζῶ στιγμὲς τὶς ὦρες,
Ὧρες τοὺς καιρούς,
Δρέπω καὶ στὶς ἄγριες μπόρες,
Ρόδα τοὺς ἀφρούς.

Ἔξω ἀπὸ τὸν ἴδιο ἐμένα,
Πρώτη μου φορά,
Μὲ τοῦ γλάρου τ᾿ ἀνοιγμένα
Πέτομαι φτερά.

Καὶ βυθῶ μὲ τὸ δελφίνι
Ποὺ ἄστραψε μὲ μιᾶς,
Μὲς στὴν ἀπεραντοσύνη
Τῆς ἀλησμονιᾶς...
Στὸ κοχύλι μέσα κλείνω
Φλάουτα καὶ βιολιά...


Να λες, μ' ένα κοχύλι πόσο μ' αγαπάς
κι όλα τα σύννεφα να τα σκορπάς
κρυφή μου θάλασσα θα πάω, όπου με πας
Να λες, όσα τραγούδια έγραψα για μας
με την αγάπη όλα τα νικάς
βουνά και πέλαγα αν θέλεις, τώρα περνάς

Πηγή

Τετάρτη 18 Ιουνίου 2014

Μάνος Χατζιδάκις -Οδός Ονείρων

«…ΧΡΕΙΑΖΟΜΑΙ ΜΥΘΟ ΚΑΙ ΤΟΝ 

ΦΤΙΑΧΝΩ. ΚΑΙ ΤΟΤΕ ΑΡΧΙΖΕΙ Η 

ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ…» ΜΑΝΟΣ 

ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ

Πηγή /http://www.manoshadjidakis.gr/



     Δίχως τη δική σου αγάπη δύσκολα περνά ο καιρός. 
Δίχως τη δική σου αγάπη είναι ο κόσμος πιο μικρός....

Ο Ιούνιος του Μάνου ...
Ο Ιούνιος της Απουσίας ..
Μάνος Χατζιδακις  (Ξάνθη 23 Οκτωβρίου 1925 – Αθήνα 15 Ιουνίου 1994) 

Κολυμπούσε ενάντια στο ρεύμα, όπως οι  πέστροφες

'Επνεε πότε ράθυμα και πότε νωχελικά 

πότε βίαια και καταλυτικά όπως οι Ανεμοι

Δε χωρούσε πουθενά σε κανένα σχήμα 

όπως η θάλασσα ''Θάλασσα πλατιά
σ’ αγαπώ γιατί μου μοιάζεις
θάλασσα βαθιά
μια στιγμή δεν ησυχάζεις
λες κι έχεις καρδιά
τη δικιά μου την μικρούλα την καρδιά''
Εξαπλωνόταν και εισχωρούσε στις ζωές των άλλων με μύριους τρόπους /όπως τα όνειρα ...

Μας  οδήγησε στην ''Οδό ονείρων'' /εκεί κατοικούν όλοι εκείνοι που  κατάλαβαν πως /για να διασωθούν απο την ερημία τους /την ερημία της ψυχής τους εννοώ /έπρεπε να γίνουν ''δότες'' /επαίτες της Αγάπης που έγιναν δότες και σώθηκαν.





Η Χρυσούλα Ζώκα στην Οδό Ονείρων
ΜΑΡΩ ΚΟΝΤΟΥ, ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ, ΡΕΝΑ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ
ΣΤΟ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ''ΟΔΟΣ ΟΝΕΙΡΩΝ'' (1962)
''Οδός ονείρων ''

Η Οδός Ονείρων ήταν μια ιστορική 

μουσικοθεατρική παράσταση που 

ανέβηκε τον Ιούνιο του 1962 στο θερινό 

θέατρο "Μετροπόλιταν" της  Αθήνας.

Το ίδιο όνομα φέρει και ο ιστορικός δίσκος 

με τη μουσική και τα τραγούδια της

 παράστασης  που έγραψε ο Μάνος   Χατζιδάκις.

Συντελεστές 

Η Οδός Ονείρων θεωρήθηκε ως μια 

απόπειρα ανανέωσης της επιθεώρησης 

για την οποία συνεργάστηκαν ο Μάνος 

Χατζιδάκις, οΑλέξης Σολωμός, ο Μίνως 

Αργυράκης και ο Μανώλης Καστρινός. 

Πρωταγωνιστούσαν ο Δημήτρης Χορν, η 
Ρένα Βλαχοπούλου, η Μάρω Κοντού, η 
Ζωή Φυτούση, ο Λάκης Παππάς, ο 
Γιώργος Εμιρζάς, ο Γιώργος 
Κωνσταντίνου και πολλοί νέοι--τότε--
ηθοποιοί. 

Χόρευαν ο Μανώλης 
Καστρινός και η Χρυσούλα Ζώκα. 

Έκτακτες εμφανίσεις πραγματοποίησαν η
 Αλίκη Βουγιουκλάκη, η Νάνα 
Μούσχουρη και ο Ευγένιος Σπαθάρης με 
τον Καραγκιόζη του.


Γεια σας
Ήρθα για να σας δείξω ο ίδιος την οδό ονείρων
Δεν ξεχωρίζει
Είναι ένας δρόμος σαν όλους τους άλλους
δρόμους της Αθήνας
Είναι ας πούμε – ο δρόμος που κατοικούμε
Μικρός, ασήμαντος, λυπημένος, τυραννικός
μα κι απέραντα ευγενικός
Έχει πολύ χώμα, πολλά παιδιά
πολλές μητέρες μα και πολύ σιωπή
Κι όλα σκεπασμένα 
από έναν τρυφερό μα κι αβάστακτο ουρανό
Εδώ σ’αυτόν τον δρόμο γεννιόνται και πεθαίνουν 
τα όνειρα τόσων παιδιών
ίσαμε την στιγμή που η αναπνοή τους
Θα ενωθεί με τ’ανοιξιάτικο αεράκι του επιταφίου 
και θα χαθεί
Όμως την νύχτα δεν τους πιάνει ο ύπνος
Κι όταν δεν ονειρεύονται – τραγουδούν

ΔΗΜΗΤΡΗΣ  ΧΟΡΝ-ΟΔΟΣ ΟΝΕΙΡΩΝ 





Το Πάρτυ-Στίχοι -Μουσική :Mάνος 

Χατζιδάκις

Αυτή η γειτονιά είναι για όλους μας ένα κλουβί,

κανείς δε ζει αληθινά αυτό που θα θελε να ζει,

γιατί το όνειρο είναι μια στιγμή

κι όλες οι άλλες οι στιγμές απελπισία

μέσα σ αυτό το δρόμο γεννιόμαστε, ζούμε και πεθαίνουμε,

μαζί με μας και τα όνειρά μας, μαζί με μας και τα παιδιά μας.

Γι' αυτό ένα πάρτι σ αυτό το δρόμο

είναι κάτι πιο λυπητερό κι από το θάνατο,

είναι ένα γραμμόφωνο που ολοένα ξεκουρδίζεται,

δυο ιδρωμένα χέρια στο άσπρο φόρεμα ενός κοριτσιού,

ένας σκύλος που απορεί,

ένα ποτήρι αδειανό στην άκρη της αυλής μου,

μια κόκκινη κορδέλα στα μαλλιά της,

ένας κρυφός αναστεναγμός,

ένα αρπαχτικό βλέμμα θηρίου που δεν τολμάει να αγγίξει,

ένα κλουβί στην πόρτα σου με ένα πουλί που κοιμάται

Γι' αυτό ένα πάρτι στο δρόμο των Ονείρων

είναι στιγμή πιο θλιβερή κι απ' τη στιγμή του ονείρου,

είναι ένα ξέφτισμα ζωής,

ένα παιχνίδι χάρτινο στα χέρια των αγγέλων.

Κοιτάχτε τούτο το κλουβί

είναι λιγάκι πιο μεγάλο από την καρδιά μου,

κι όμως δεν μπορεί να χωρέσει την αγάπη μου,

κοιτάχτε και τούτο το κορίτσι

θα του χαρίσω το κλουβί κι ένα τραγούδι θα μου πει&amp;

για το πουλί που χάθηκε, για το πουλί που πια δε ζει.

Πάω να πω στον ουρανό, πάω να πω στο σύννεφο

Πάω να πω στον ουρανό, πάω να πω στο σύννεφο

Το πουλί δεν πιάνεται, το παιδί δε χάνεται

πάνω απ' τον ουρανό

Το πουλί δεν πιάνεται, το παιδί δε χάνεται

πάνω απ' τον ουρανό

Μέσα από τον άνεμο, άνθισε χρυσάνθεμο

Μέσα από τον άνεμο, άνθισε χρυσάνθεμο

Πέφτουν πέταλα στη γη, πάν' να βρούνε το πουλί

σκοτωμένο που λαλεί

Πέφτουν πέταλα στη γη, πάν' να βρούνε το πουλί

σκοτωμένο που λαλεί.



"Μάνος Χατζιδάκις"


Μάνος  Χατζιδάκις -Αν ήταν φυσικό φαινόμενο /θα ήταν μια ποτιστική βροχή Φθινοπώρου ή 'Ανοιξης

Αν ήταν παιδικό παιγνίδι/ θα ήταν ατίθασος χαρταετός που απέφευγε τα ηλεκτροφόρα σύρματα /για να ταξιδέψει ελεύθερα στον Γαλαξία 

Aν ήταν ουράνιο σώμα θα ήταν σίγουρα Φεγγάρι...

''Το φεγγάρι σ΄αυτόν τον τόπο

 είναι πολύ κοντά στους ανθρώπους και 

κυρίως στους νέους. Καμιά φορά, όταν το

 φεγγάρι κάνει τον κύκλο, την νύχτα όλα 

παίρνουν ένα ψεύτικο πρόσωπο... 


Κοιτάξτε αυτό... Είναι ένα χάρτινο φεγγάρι... Ο έρωτας θα το κάνει πραγματικό...
Ο Μάνος Χατζιδάκις /είχε μια στάση ζωής που πολλοί  εμίσησαν  και είχε μια στάση Ονείρου που έβαζε όλο και πιο μακριά /τα όρια για τους υπόλοιπους.
Μοναχικός/ αλλά ,όχι ,με την τρέχουσα έννοια /όλη του η ζωή ήταν μια απόλυτα προσωπική επιλογή.
Ενας Αριστοκράτης του πνεύματος Αταλάντευτος και αξιοπρεπής .
Αντρας όσο έπρεπε-Ελληνας όσο 'Αντεχε .
Παραθέτω αποσπάσματα απο δηλώσεις του Μ.Χατζιδάκι

''Δεν έχουμε πολιτισμό και η απόδειξη 

είναι ότι έχουμε υπουργείο Πολιτισμού.''

''Δεν νομίζω ότι κινδυνεύουμε ως 

Έλληνες, 

αλλά ως ελληνολάτρεις.''

Πάντα μ’ απασχολούσε το γνωστό 

εμβατήριο “Η Ελλάδα ποτέ δεν πεθαίνει”.

 Έλεγα,

 μέσα μου, εφόσον η Ελλάδα δεν πεθαίνει 

ποτέ, πάει να πει πως και ποτέ δεν θα

 αναστηθεί.

Δε μ’ αρέσει να παριστάνω τον πολύ 

Έλληνα. Θέλω να είμαι όσο είμαι. Καιρός  
είναι η

έννοια  Ελληνας να δώσει τη θέση της στην 

έννοια Ανθρωπος.

 Και τότες πιστεύω

 πως θα συνδεθούμε με μια πιο βαθιά 

παράδοση που, κατά σύμπτωση, είναι κι

αυτή γνησίως ελληνική.

Νιώθω Έλληνας αν αυτό σημαίνει 

Ευρωπαίος. Κι Ευρωπαίος, αν αυτό

 συμπεριλαμβάνει

την ελληνικότητά μου.



Τελικά πήρε την Κάρτα του Κυρίου Νόλλ/είχε ωστόσο φροντίσει να διαφυλάξει για άλλη μια φορά τον εαυτό του /απο τους Αναιδείς ...

ΝΑΖΙΣΜΟΣ
«Δεχόμαστε να ‘μαστε απάνθρωποι μπρος στους φορείς του AIDS, από άγνοια, αλλά και τόσο «ανθρώπινοι» και συγκαταβατικοί μπροστά στα ανθρωποειδή ερπετά του φασισμού, πάλι από άγνοια, αλλά κι από φόβο κι από συνήθεια».
«Η μόνη αντιβίωση για την καταπολέμηση του κτήνους που περιέχουμε είναι η Παιδεία».






















Ο Μάνος Χατζιδάκις είναι πάντα εδω/για

να μας ταξιδεύει μέσα απο την μουσική 

του /στην ''Οδό Ονείρων'' .


Εκείνη τη μουσική που /ήρθε πολλές

φορές και χάιδεψε την ψυχή μας 

Ομόρφηνε τη νιότη μας .


Και έρχεται ξανά για να μας δώσει φτερά 

...Να μας πάει μια βόλτα στο φεγγάρι ...


Πηγή φωτογραφίας http://istorikesphotografies.blogspot.gr/























Κάπου το '54. Όταν το φεγγάρι ήταν κάτι 

σαν μαγικός κήπος και οι αστροναύτες 

δεν είχαν τραυματίσει θανάσιμα την 

παραδοσιακή μας αντίληψη περί 

σελήνης.


Το φεγγάρι έφηβος σκληρός 

στους ξυλοκόπους. Στο φεγγάρι ένας 

ναύτης στα κάτασπρα ντυμένος, με τα 

κορίτσια να κλαίνε στα κατάρτια.

Το  φεγγάρι μ' ελαιώνες από χρυσές ελιές 

και μεταξένιους δυόσμους...

Άξιζε μια βόλτα

 εκεί πάνω. Κατά τ' άλλα, μια προσπάθεια

 να συνθέσω ποιητικό ζεϊμπέκικο κι όχι 

να αντιγράψω ή να συνεχίσω την 

παράδοση του είδους.

Σχόλια του Μάνου για το τραγούδι του 

"Πάμε μια βόλτα στο φεγγάρι"